Koordynator ds.dostępności

Z dniem 19 lipca 2019 r. weszła w życie ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Celem ustawy jest poprawa warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby, w ustawie zawarto przepisy zobowiązujące do zapewnienia dostępności do obiektów użyteczności publicznej, takim osobom na równi z innymi obywatelami.

Od tego dnia sektor publiczny jest zobowiązany do zapewnienia co najmniej minimalnej dostępności, która gwarantuje dostępność podmiotu publicznego w zakresie:

  • dostępności architektonicznej
  • dostępności cyfrowej
  • dostępności informacyjno-komunikacyjnej

koordynator ds. dostępności gwarantuje przede wszystkim pomoc w zakresie:

  • wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot;
  • monitorowania działalności podmiotu, w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
  • wsparcia w przygotowaniu i koordynacji wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
  • budowania świadomości na temat dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wśród pracowników jednostki.

  Zdajemy sobie sprawę, że dostępności nie ustanowimy prawem, możemy natomiast utorować jej drogę przepisami i wspólnym działaniem.