CZY ADMINISTRATOR MUSI PODAĆ IMIĘ I NAZWISKO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH NA STRONIE INTERNETOWEJ?

Na mocy art. 37 ust. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), administrator lub podmiot przetwarzający publikują dane kontaktowe inspektora ochrony danych, tym samym zawiadamiając o nim organ nadzorczy.

Ponadto art. 11 ustawy z dnia 10 maja 2018 r.- o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2019 poz. 1781 t.j.) wyraźnie wskazuje, w jaki sposób należy dokonać realizacji tego obowiązku. Zgodnie z art. 11 w zw. z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, podmiot, który wyznaczył inspektora, niezwłocznie na swojej stronie internetowej bądź w sytuacji, gdy takiej strony nie prowadzi, w sposób ogólnie dostępny w miejscu prowadzenia działalności udostępnia dane wyznaczonego inspektora w zakresie tj. imię i nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub nr telefonu inspektora.

Należy pamiętać również o tym, aby informacja o danych kontaktowych wyznaczonego inspektora była łatwo dostępna dla osób, których dane dotyczą.

Bowiem celem obowiązku publikowania przez administratora ww. danych kontaktowych jest przede wszystkim zapewnienie łatwego i bezpośredniego kontaktu z inspektorem bez jakiejkolwiek konieczności kontaktowania się z innymi jednostkami podmiotu.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), wskazuje, że jednym z zadań inspektora ochrony danych jest pełnienie roli pewnego rodzaju punktu kontaktowego, pomiędzy administratorem lub podmiotem przetwarzającym a osobami, których dane dotyczą.

Ponadto ustawodawca na mocy art. 38 ust. 4 ww. rozporządzenia nadał osobom, których dane dotyczą uprawnienie do kontaktowania się z inspektorem ochrony danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem zarówno ich danych jak i w związku z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy ww. rozporządzenia.

W związku z tym co powyżej, obowiązek dotyczący podania imienia i nazwiska inspektora ochrony danych osobowych na stronie internetowej wynika wprost z przepisów prawa.

 

Podstawy prawne:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).