Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym, sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy. Z kolei art. 36 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa, które m.in. dysponuje środkami publicznymi. Zebranie wiejskie jest organem, stanowiącym przejaw demokracji bezpośredniej.
Każdy mieszkaniec, który decyduje się na udział w pracach zebrania wiejskiego, jest uczestnikiem życia publicznego i tym samym, udział danej osoby w zebraniu wiejskim, jest przejawem wykonywania przez tą osobę funkcji publicznych.
Jak natomiast wynika z art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej – informacją publiczną jest również informacja o zasadach funkcjonowania podmiotów o których mowa w art. 4 ust. 1 przytoczonej ustawy, w tym o trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych oraz informacja o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych. Informacją o zasadach funkcjonowania podmiotów (organów) jest również informacja o osobach wchodzących w skład organów. Ponadto, lista obecności uczestników zebrania wiejskiego, jest również dokumentem gromadzonym w rejestrach i archiwach organów. Listy obecności uczestników zebrania wiejskiego, stanowią informację publiczną i powinny podlegać udostępnieniu.
Powyższe, znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie: “Skład Sądu orzekający w niniejszej sprawie w pełni podziela pogląd (…) że listy obecności osób biorących udział w zebraniu wielkim stanowią informację publiczną” (wyrok WSA w Szczecinie z 5.09.2013 r., II SA/Sz 677/13, podobnie: NSA w wyroku z 6.12.2012 r. I OSK 2021/12).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902).