PROCEDURY, INSTRUKCJE, REJESTRY

W sferze ochrony danych osobowych dla usystematyzowania poprawnego przetwarzania danych wdrażane są procedury ochrony danych (polityki), instrukcje oraz wykazy i rejestry. W miarę upływu czasu dokumenty, które wdrożono od początku wejścia w życie RODO wymagają aktualizacji lub zastąpienia. Wówczas rodzi się pytanie, co zrobić z poprzednimi wersjami dokumentów oraz danymi osobowymi zawartymi w wykazach i rejestrach? Jak długo je przechowywać, jeżeli informacje te nie są ujęte w jednolitym rzeczowym wykazie akt?

DANE OSOBOWE A KONTROLA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO

Na podstawie art. 33 ust. 2 i 41 ust. 1 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910) – dalej p.o., dyrektorzy publicznych szkół podstawowych kontrolują spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół i prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.

OCHRONA DANYCH W ZATRUDNIENIU

Ochrona Danych w zatrudnieniu wciąż budzi wiele wątpliwości. Wokół RODO narosło wiele mitów. Pracodawcy i agencje zatrudnienia muszą wiedzieć jak powinni działać, aby nie narazić się na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, a kandydaci na stanowiska pracy, jakie przysługują im prawa na mocy RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

WYWIESZANIE LIST REKRUTACYJNYCH W TRAKCIE TRWANIA PANDEMII COVID-19

Zgodnie z § 11b ust.1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 493), jeżeli ograniczone jest funkcjonowanie jednostki oświaty listy kandydatów, które są jednocześnie wynikami postępowania rekrutacyjnego do danej jednostki, umieszcza się na stronie internetowej tej jednostki do publicznej wiadomości.

POZYSKANIE DANYCH Z URZĘDU GMINY W TYM SPRAWDZENIE STANU FAKTYCZNEGO DOTYCZĄCEGO NIEODPŁATNEJ DOŻYWOTNIEJ SŁUŻEBNOŚCI OSOBISTEJ W CELU PODJĘCIA DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ W ZAKRESIE UMIESZCZENIA OSOBY FIZYCZNEJ W DPS

Celem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego jest wydanie decyzji w postępowaniu administracyjnym o umieszczeniu danej osobowa w DPS. W związku z powyższym ustalenie stanu faktycznego następuje w postępowaniu dowodowym. Zgodnie z doktryną i orzecznictwem dowodem jest wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy i nie jest sprzeczne z prawem. Szczególnym rodzajem i zarazem środkiem dowodowym będzie wywiad środowiskowy, przeprowadzony w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, życiowej i majątkowej. W sprawach z zakresu pomocy społecznej organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie dowodowe według określonych reguł, podejmując wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

3 LATA RODO

25 maja minęły trzy lata, odkąd unijne ustawodawstwo zobligowało Polskę do stosowania przepisów Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych tzw. RODO.

UMOWA POWIERZENIA PRZY KIEROWANIU UCZNIA NA PRAKTYCZNĄ NAUKĘ ZAWODU

Zgodnie z art. 28 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1) umowę powierzenia przetwarzania danych zawiera się wówczas, gdy administrator danych zleci konkretnemu innemu podmiotowi wykonanie danego zadania w jego imieniu.