INFORMACJE O PRACOWNIKACH PRZEKAZYWANE PRZEZ PRACODAWCĘ DO ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2019r. poz. 263 t.j.) „1. Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. 2. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji.”

CZY BROKER UBEZPIECZENIOWY MA STATUS ADMINISTRATORA?

Przetwarzanie danych w sektorze ubezpieczeniowym jest przetwarzaniem na dużą skalę. Zakres przetwarzanych danych obejmuje dane zwykłe jak i dane wrażliwe. Zgodnie z Art. 4 pkt. 4. Ustawy z dnia 15 grudnia 2018 r. o dystrybucji ubezpieczeń broker ubezpieczeniowy, w ramach prowadzonej działalności brokerskiej, wykonuje czynności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń w imieniu i na rzecz klienta.

POWIERZENIE DANYCH A UDOSTĘPNIANIE DANYCH – RÓŻNICE

W ramach prowadzonej działalności lub pełnionej funkcji, w celu realizacji obowiązków zawodowych, współpracy bądź świadczenia usług, nierzadko zachodzi konieczność przekazania danych osobowych do innego podmiotu. Z perspektywy ochrony danych osobowych skutkuje to obowiązkiem oceny, czy taka operacja powinna wiązać się z zawarciem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych czy też może być potraktowana jako udostępnienie danych innemu administratorowi. Weryfikacja ta w praktyce bywa dość złożona i wymaga wieloaspektowej, sumiennej analizy.

JAKIE DANE UMIESZCZANE SĄ W DECYZJACH ADMINISTRACYJNYCH?

W oparciu o art. 107 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021r. poz. 735 t.j.) w celu przeprowadzenia prawidłowego postępowania, które dany organ administracji publicznej prowadzi,  konieczne jest wskazanie wszystkich stron postępowania w oparciu o ich dane osobowe. Należy przy tym pamiętać, że do oznaczenia takiej strony w postępowaniu wystarczy imię i nazwisko, oraz adres zamieszkania. Bezzasadne jest w takim przypadku wskazanie numeru ewidencyjnego PESEL, jako dodatkowej przesłanki do zidentyfikowania strony. Numer PESEL podlega szczególnej ochronie prawnej, ponieważ jest to krajowy numer identyfikacyjny danej osoby, a jego wskazanie w decyzji jest niezgodne z przyjętą przez RODO zasadą minimalizacji danych. Wyjątek stanowi postępowanie egzekucyjne w administracji.

DANE OSOBOWE – SZYFROWANIE

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych nie reguluje wprost, jak należy zabezpieczać dane osobowe przesyłane drogą elektroniczną, bądź przekazywane na przenośnych nośnikach danych. To na Administratorze Danych Osobowych ciąży obowiązek wyboru właściwych sposobów, metod, środków technicznych i organizacyjnych zgodnie z art. 24 RODO, aby stosownie zabezpieczyć proces przetwarzania danych osobowych w jednostce. Przy każdym procesie, w którym przetwarza się dane osobowe należy mieć na względzie, czy dane te są odpowiednio zabezpieczone przed wyciekiem, niechcianym udostępnieniem, bądź kradzieżą. Dlatego też, w pierwszej kolejności należy oszacować takie ryzyko i dobrać do niego odpowiednie środki zabezpieczające.

PROCEDURY, INSTRUKCJE, REJESTRY

W sferze ochrony danych osobowych dla usystematyzowania poprawnego przetwarzania danych wdrażane są procedury ochrony danych (polityki), instrukcje oraz wykazy i rejestry. W miarę upływu czasu dokumenty, które wdrożono od początku wejścia w życie RODO wymagają aktualizacji lub zastąpienia. Wówczas rodzi się pytanie, co zrobić z poprzednimi wersjami dokumentów oraz danymi osobowymi zawartymi w wykazach i rejestrach? Jak długo je przechowywać, jeżeli informacje te nie są ujęte w jednolitym rzeczowym wykazie akt?

OCHRONA DANYCH W ZATRUDNIENIU

Ochrona Danych w zatrudnieniu wciąż budzi wiele wątpliwości. Wokół RODO narosło wiele mitów. Pracodawcy i agencje zatrudnienia muszą wiedzieć jak powinni działać, aby nie narazić się na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, a kandydaci na stanowiska pracy, jakie przysługują im prawa na mocy RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

WYWIESZANIE LIST REKRUTACYJNYCH W TRAKCIE TRWANIA PANDEMII COVID-19

Zgodnie z § 11b ust.1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 493), jeżeli ograniczone jest funkcjonowanie jednostki oświaty listy kandydatów, które są jednocześnie wynikami postępowania rekrutacyjnego do danej jednostki, umieszcza się na stronie internetowej tej jednostki do publicznej wiadomości.