USTAWA KAMILKA – KWESTIA AKTUALNOŚCI ZAŚWIADCZENIA O NIEKARALNOŚCI

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, na tej osobie ciąży obowiązek przedłożenia pracodawcy lub innemu organizatorowi takiej działalności informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

CZY POSIEDZENIA RADY PEDAGOGICZNEJ I RADY RODZICÓW MOGĄ BYĆ NAGRYWANE?

Jak stanowi art. 73 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe (dalej: p.o.) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Rada pedagogiczna ma zatem swobodę w ustalaniu swojego regulaminu i może postanowić o dopuszczalności nagrywania obrad, ale ze względu na istnienie wymogu protokołowania zebrań należy zadać pytanie czemu te nagrania mają służyć.

USTAWA KAMILKA – WERYFIKACJA NIEKARALNOŚCI PRELEGENTA PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W SZKOLE PRZY STAŁEJ OBECNOŚCI NAUCZYCIELA

Przy okazji wejścia w życie niektórych przepisów tzw. ustawy Kamilka kwestią budzącą wątpliwości w placówkach oświatowych jest konieczność wykonywania obowiązków weryfikacyjnych wobec gościnnego prelegenta np. wykładowcy, studenta, trenera, policjanta – przy założeniu, że podczas takiej prelekcji stale obecny jest nauczyciel. …

INFOLINIA W URZĘDZIE – NAGRYWANIE ROZMÓW TELEFONICZNYCH Z INTERESANTAMI

Normalnym jest, że interesanci dzwonią do organu z różnymi pytaniami. Czasami są przy tym nieuprzejmi, czasem nie spodoba im się to, co urzędnik powie, czemu dadzą wyraz, czasami chcą załatwić jakąś sprawę administracyjną nie wychodząc z domu i przekazują w ten sposób wiele danych osobowych, niekiedy wrażliwych. Aby zabezpieczyć komfort pracy urzędników niektóre jednostki wprowadzają rozwiązanie powszechnie znane z sektora prywatnego, czyli nagrywają połączenia telefoniczne, o czym informują dzwoniącego na wstępie rozmowy. Jeżeli interesant nie wyrazi zgody na nagrywanie rozmowy, to połączenie jest przerywane i musi on osobiście udać się do urzędu. Wprowadzenie tego rozwiązania jest uzasadniane w różny sposób: ochroną interesów pracowników urzędów, czy zabezpieczeniem toku danego postępowania, żeby nie było wątpliwości co zostało interesantowi przekazane przez urzędnika.

NIK – ZABEZPIECZENIE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH W SAMORZĄDZIE TAK ZŁE, ŻE KONTROLĄ ZOSTANĄ OBJĘTE WSZYSTKIE JEDNOSTKI W KRAJU

Najwyższa Izba Kontroli w wyniku przeprowadzonej kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych jst wykryła poważne nieprawidłowości w sposobie zabezpieczania poczty elektronicznej w jednostkach samorządowych.

NAGRYWANIE PRYWATNYCH ROZMÓW BEZ WIEDZY I ZGODY ROZMÓWCY

Zasadniczo nie jest zabronione w polskim systemie prawnym nagrywanie, nieważne czy w formie wideo czy audio, rozmów czy spotkań, w których się uczestniczy. Kodeks karny w art. 267 opisuje przestępstwo uzyskania bez uprawnienia informacji dla danej osoby nieprzeznaczonej. Obejmuje to również przypadki uzyskania takich informacji bez wiedzy uczestnika rozmowy za pomocą podsłuchu, urządzenia wizualnego albo innego urządzenia lub oprogramowania. Trudno jednak uznać, żeby nagrywanie, chociażby potajemne, prywatnej rozmowy z sąsiadem, czy np. zebrania rady rodziców lub posiedzenia wspólnoty mieszkaniowej przez osobę w nim uczestniczącą wypełniało te znamiona. Jak treściwie ujęto to w orzecznictwie: „osobie, która sama – będąc uczestnikiem rozmowy – nagrywa wypowiedzi uczestniczących w tym zdarzeniu osób, nie można postawić zarzutu, że jej działanie jest sprzeczne z prawem, a co najwyżej dobrymi obyczajami.”[1].

MOŻLIWOŚĆ USUNIĘCIA DANYCH OSOBOWYCH DOTYCZĄCYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Z AKT OSOBOWYCH PRACOWNIKA NA JEGO WNIOSEK

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: u.r.z.n.) co prawda nie przewiduje wyraźnie możliwości wycofania orzeczenia o niepełnosprawności z akt osobowych pracownika na jego wniosek, ale również tego nie zabrania, stanowi jedynie, że przedstawienie pracodawcy właściwych dokumentów potwierdzających niepełnosprawność jest dobrowolne (art. 2b ust. 2 u.r.z.n). Wobec tego powstaje pytanie, czy dobrowolność przedłożenia dokumentów przekłada się na dobrowolność ich wycofania. Wydaje się jednak, że skoro w świetle art. 20c w zw. z art. 2a ust. 1 u.r.z.n., moment powzięcia przez pracodawcę informacji o niepełnosprawności pracownika, czyli moment przedstawienia dokumentów potwierdzających niepełnosprawność przez pracownika, rodzi po stronie pracodawcy konieczność odpowiedniego traktowania pracownika zgodnie z u.r.z.n., oraz dopełnienia innych obowiązków dotyczących m.in. PFRONu, to nie ma możliwości wycofania tego orzeczenia z akt pracownika.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTU PUBLICZNEGO ZA NIEDOCHODZĄCE DO NIEGO MAILE

Niekiedy przepisy nie wymagają szczególnej formy złożenia określonego pisma do podmiotu publicznego. Sztandarowym przykładem jest postępowanie o udostępnienie informacji publicznej, które celowo jest odformalizowane w zakresie procedury wnioskowej i nie zastrzega szczególnych warunków dla wniosków w formie pisemnej, należy zatem przyjąć, że dopuszczalne jest złożenie wniosku w formie pisemnej dowolnym środkiem komunikowania na odległość, w tym: pocztą elektroniczną czy telefaksem. Czy wobec tego organ może tłumaczyć się nierozpoznaniem sprawy ze względu na nieotrzymanie wniosku, który może w ogóle nie trafił do skrzynki adresata lub ugrzązł w spamie? …

TSUE: NUMER VIN POJAZDU MOŻE BYĆ DANĄ OSOBOWĄ

9 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w sprawie C-319/22 Gesamtverband Autoteile-Handel. Gesamtverband Autoteile-Handel to niemieckie stowarzyszenie zawodowe handlu hurtowego częściami pojazdów, które, zgodnie z prawem Unii Europejskiej, zażądało od szwedzkiego producenta pojazdów Scania udostępniania niezbędnych informacji dotyczących naprawy i konserwacji produkowanych przez nich pojazdów oraz informacji z pokładowego układu diagnostycznego (OBD) pojazdów.

CZY PRACODAWCA MOŻE WYKORZYSTYWAĆ PRYWATNE TELEFONY PRACOWNIKÓW W CELU ZASTOSOWANIA MECHANIZMU DWUSTOPNIOWEGO UWIERZYTELNIANIA?

Projektując zabezpieczenia systemu informatycznego lub jego części (np. poczty mailowej) pracodawca może zechcieć zastosować uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), aby zmniejszyć ryzyko nieuprawnionego dostępu do kont pracowników. Drugim składnikiem (stopniem) uwierzytelniania zazwyczaj jest kod wysyłany SMS-em na numer telefonu posiadacza konta – takie rozwiązanie jest wymagane prawnie przy bankowości internetowej. Z tego powodu powstaje pytanie, czy pracodawca może swobodnie wykorzystać prywatne numery telefonu pracowników dla zabezpieczenia swojego systemu informatycznego.